سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اجزای تشکیل دهنده چرخ گوشت

یکی از لوازم پرکاربرد در آشپزخانه چرخ گوشت است. شما به کمک این دستگاه میتوانید نسبت به سلامت گوشت چرخ کرده‌ای که مصرف میکنید اطمینان حاصل کنید و غذایی سالم، با کیفیت و خوش مزه برای افراد خانواده خود تهیه کنید. این دستگاه علاوه بر استفاده خانگی، در فروشگاه ها و کارخانجات نیز استفاده بسیاری دارد.

چرخ گوشت از اجزای ساده‌ای تشکیل شده است که به شما این امکان را میدهد در صورت بروز مشکل به راحتی متوجه آن شوید و در صدد تعمیر آن برآیید.

اجزای دستگاه گوشت چرخ کرده

 

محفظه یا مخزن چرخ‌ گوشت

هنگامی که در مورد آشنایی با قطعات چرخ‌ گوشت خانگی صحبت می‌شود، اولین تصویری که شما به عنوان شاخص چرخ گوشت می‌بینید، محفظه یا مخزن چرخ گوشت است. محفظه چرخ گوشت، دهانه‌‌ای استوانه‌ای است که گوشت از طریق آن وارد گلویی می‌شود. جنس محفظه از آهن بوده و  هنگام استفاده باید گوشت را به تکه‌های کوچک‌ تقسیم کرده و سپس درون آن قرار دهید.

برای قرار دادن گوشت درون محفظه، مراقب دست‌هایتان باشید. به یاد داشته باشید، هرگز با دست گوشت را به گلویی هدایت نکنید و حتما گوشت کوب پلاستیکی را درون محفظه استوانه‌ای فشار دهید تا از وقوع حادثه پیش بینی نشده جلوگیری کنید.

 

چرخ دنده چرخ گوشت

یکی دیگر از اجزایی که در مبحث آشنایی با قطعات چرخ‌ گوشت خانگی باید به آن بپردازیم، چرخ دنده است. چرخ دنده بیشتر جنسی پلاستیکی دارد و در داخل جعبه چرخ دنده قرار می‌گیرد. وظیفه‌ چرخ دنده  بالابردن سرعت گشتاور موتور چرخ گوشت است.

برای استفاده از این قطعه مهم باید چند نکته را رعایت کنید. از آنجا که این قطعه جنسی پلاستیکی دارد و درون میله هدایت کننده یا حلزونی قرار می‌گیرد، استفاده مداوم از آن سبب می‌شود که میله فلزی هدایت کننده داغ شده و از چرخ دنده فاصله بگیرد. نتیجه بروز این مسئله، صدای ناهنجار هنگام کار با چرخ گوشت است و یا مسئله دیگری که رخ می‌دهد این است که چرخ گوشت کار می‌کند اما گوشتی از آن خارج نمی‌شود و یا گوشت له شده به بیرون می‌ریزد.

 

علاوه براین حجم گوشتی که وارد  قسمت تیغه‌ها می‌شود، باید مناسب و محدود باشد. چون حجم بالای گوشت سبب شده تا گوشت در میان تیغه‌ها گیر کند.

 

 

شبکه چرخ‌ گوشت

یکی دیگر از اجزای این وسیله پرکاربرد، شبکه چرخ گوشت است. شبکه جنسی آهنی داشته  و در دو مدل ریز و درشت موجودند. بسته به اینکه شما گوشت چرخ کرده ریز و یا درشت بخواهید، می‌توانید از آنها استفاده کرده و روی تیغه نصب کنید. در صورتیکه شبکه روی تیغه درست نصب نشده باشد، چرخ گوشت شما کار نخواهد کرد.

نکته‌ی مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که پس از استقاده از شبکه چرخ گوشت، حتما آن را با مایع ظرفشویی و آب ولرم بشویید و تمامی منافذش را از گوشت، پاک کنید. زیرا در صورت ماندن حتی قطعات ریز گوشت روی شبکه، بوی بد در چرخ گوشت به مشام می‌رسد که نشان از فاسد شدن همان قطعات ریز دارد.

 

میله هدایت‌کننده یا حلزونی

یکی دیگر از اجزای چرخ گوشت، میله هدایت کننده یا حلزونی است. این میله در داخل گلویی قرار می‌گیرد و کارش هدایت گوشت به سمت تیغه است. میله هدایت کننده طرحی مارپیچ داشته و جنسی فلزی دارد. در انتهای مارپیچ یک واشر وجود دارد که باید حتما به انتهای میله وصل باشد. نقش این میله برخلاف انتظار بسیار مهم بوده و سبب می‌شود که تیغه به درستی در جای خودش قرار بگیرد.

 

تیغه چرخ گوشت

در آشنایی با قطعات چرخ‌ گوشت خانگی، تیغه یکی از بخش‌های مهم  آن است که کار خرد‌کردن گوشت به تکه‌های کوچک‌تر توسط لبه‌های تیز آن انجام می‌شود. ظاهر تیغه سه یا چهار پر بوده و جنس آن بیشتر از استیل یا فولاد است.

نحوه عملکردش بدین گونه است که میله مارپیچ گوشت را به سمت تیغه‌ها هدایت کرده و گوشت چرخ می‌شود. در صورت شکستن تیغه باید آن را تعویض کنید. یکی از نکات مهم دیگر، نحوه بستن تیغه چرخ گوشت است. اگر تیغه برعکس بسته شود، گوشت، چرخ نخواهد شد. بنابراین دقت کنید تا لبه تیز چرخ گوشت به سمت بیرون باشد.

 

فیلتر

در ظاهری به شکل ورقه ای صاف با سطحی پر از سوراخ است که محل خروج گوشت چرخ شده از دستگاه می باشد .

 

سینی چرخ گوشت

این قطعه محل قرار گیری گوشت های چرخ شده می باشد .

 

سرویس و نگهداری چرخ گوشت

1- قبل از استفاده از چرخ گوشت مطمئن شوید که درون آن عاری از هر نوع جسم خارجی است .

2- مطمئن شوید که در گوشت آماده جهت چرخ کردن ، استخوانی وجود نداشته باشد.

3- چرخ گوشت را در سطح صاف قرار دهید تا جریان هوا بتواند از صفحه مشبک کف چرخ گوشت جریان پیدا کرده و موتور را خنک نماید.

4- برای هدایت گوشت داخل گلویی از استوانه پلاستیکی استفاده نمایید.

5- هیچگاه از انگشتان خود و یا هر قطعه یا وسیله فلزی مانند قاشق و امثال آن جهت دادن گوشت و مواد دیگر بداخل گلویی استفاده نکنید.

6- هر گاه احساس کردید دستگاه بزحمت کار می کند فورا” آن را خاموش کنید . قطعا” ماده سختی در مارپیچ و یا تیغه گیر کرده است.

7- چرخ گوشت را بدون بار و بصورت مداوم و طولانی روشن نگذارید چون این عمل موجب صدمه دیدن تیغه و شبکه آن می گردد

8- حد مجاز چرخ کردن گوشت و مواد دیگر در هر وعده حدود 15 دقیقه می باشد و در صورت نیاز به چرخ کردن طولانی ، چرخ گوشت را خاموش کرده و پس از اطمینان از خنک شدن موتور مجددا” ان را روشن کنید.