سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علت صدای زیاد ماشن لباسشویی

علت صدای زیاد ماشین لباسشویی

موارد مختلفی ممکن است باعث ایجاد سر و صدای زیاد، هنگام استفاده از ماشین لباسشویی شود.این موارد ممکن است بخاطر مسائل ساده ای مثل گیر کردن جسم خارجی در ماشین لباسشویی یا موارد پیچیده تری باشد. اما نکته ی مهم درباره ی صدای ناهنجار لباسشویی این است که نوع صدای دستگاه به شما میگوید مشکل ماشین لباسشویی کجاست.

 

صدای ماشین لباسشویی

 

به طور کلی عامل تولید صدای ماشین لباسشویی میتواند از :

 

  • خرابی بلبرینگ های موتور ماشین لباسشویی باشد.
  • پارگی تسمه دستگاه باشد.
  • خرابی پمپ تخلیه لباسشویی باشد.
  • خرابی فنرهای نگهدارنده یا کمک فنرها یا پایه های لرزش گیر باشد.
  • خرابی بلبرینگ های سه نظام یا دیگ دستگاه باشد.
  • آسیب دیدگی وزنه های مهار کننده باشد.
  • طراز نبودن دستگاه باشد، می توانید با رگلاژ پایه های زیر عملیات طراز کردن را انجام دهید. گاهی اوقات صداهای دستگاه در زمان خشک کردن ناشی از برخورد سگک یا کمربند و یا دگمه های لباس به شیشه یا آبکش لباسشویی شما باشد.
  • خرابی فولی چرخاننده دستگاه باشد.
  • خرابی شفت آبکش دستگاه باشد.

 

انواع صدای ماشین لباسشویی

 

صدای خرخر کردن ماشین لباسشویی

صدای خرخر کردن ماشین لباسشویی می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که چیزی راه لوله تخلیه را تا حدودی مسدود کرده است اما نه به‌طور کامل! این گرفتگی را قبل از اینکه تبدیل به یک مشکل دردسرساز شود و باعث ترکیدن لوله شود، برطرف کنید.

 

صدای کلیکی ماشین لباسشویی

اگر صدای کلیک مانندی می‌شنوید، ممکن است جسم خارجی در واشر تخلیه یا لاستیک دور درب لباسشویی گیر کرده باشد. ممکن است به‌طور اتفاقی سکه، کلید، سنجاق یا چیزهای دیگری را در جیب شلوارتان گذاشته باشید و هنگام انداختن لباس در ماشین لباسشویی، فراموش کرده باشید آن را خارج کنید. شیلنگ تخلیه و واشر درب لباسشویی را بررسی کنید و گر جسم خارجی وجود دارد آن را خارج کنید.

 

صدای وزوز یا هوووم ماشین لباسشویی

اگر صدای وزوز یا هوووم از ماشین لباسشویی خود می‌شنوید، ممکن است جسم خارجی در پمپ لباسشویی شما قرار گرفته باشد. اگر جسم خارجی به داخل پمپ راه پیدا کرده باشد، پمپ امکان عبور دادن آن را ندارد در نتیجه ممکن است آسیب جدی به پمپ لباسشویی شما برساند به‌گونه‌ای که نیاز به جایگزینی آن باشد.

 

صدای تق تق ماشین لباسشویی

اگر صدای تق تق از ماشین لباسشویی خود می شنوید ممکن است به این دلیل باشد که لباسشویی خود را بیش از حد با لباس پر کرده باشید. از دیگر دلایل شنیدن صدای تق تق لباسشویی می تواند معیوب شدن بلبرینگ های لباسشویی، پولی، موتور ماشین لباسشویی باشد. همچنین اگر به هنگام تخلیه صدای تق تق از ماشین لباسشویی خود می شنوید، ممکن است جسم خارجی در موتور تخلیه گیر کرده باشد و یا اینکه به طور کلی موتور تخلیه ماشین لباسشویی شما معیوب شده باشد.

 

صدای جیر جیر ماشین لباسشویی 

برخی از افراد از شنیدن صدای جیرجیر ماشین لباسشویی خود گلایه دارند. علت صدای جیر جیر ماشین لباسشویی می تواند به سادگی پر کردن بیش از حد ماشین لباسشویی از لباس و یا تراز نبودن آن باشد. از طرفی ممکن است علت صدای جیر جیر لباسشویی، وجود مشکل فنی در دستگاه شما باشد. وجود اشکال در تسمه، کمک فنرها، بلبرینگ، موتور، کوپلینگ موتور، پمپ تخلیه، دریچه یا شیر ورودی آب و خرابی لاستیک دور درب لباسشویی شما نیز می تواند علت شنیدن صدای جیر جیر از ماشین لباسشویی باش.

 

علت صدای زیاد ماشین لباسشویی و اشکال در موتور

در صورتی که حین کار کرن ماشین لباسشویی، صدای وزوز یا بدتر از آن به گوش می رسد، باید نسبت به عملکرد موتور ماشین، مشکوک شوید. در نظر داشته باشید که اگر موتور ایراد بسیار جدی داشته باشد، ممکن است بوی سوختگی نیز همراه با این صدای وزوز شنیده شود. در این صورت لازم است که دیگر از ماشین لباسشویی استفاده نکرده و حتما تکنسین را خبر کنید تا وضعیت موتور را بررسی و عیب‌یابی نماید.

 

صدای ماشین لباسشویی

آسیب دیدن کمک فنر

تعجب نکنید! همان طور که در خودرو کمک فنر داریم، در ماشین لباسشویی‌ها نیز قطعه‌ای به نام کمک فنر از ضربات سنگین حین چرخیدن دیگ ماشین، جلوگیری به عمل می‌آورد. کمک فنرها از یک سو به قاب ماشین و از سوی دیگر به دیگ آن متصل هستند. با این حساب در صورتی که هر یک از کمک فنرها آسیب دیده باشد، حرکت دیگ مختل شده و حین چرخش صداهای بلندی از آن به گوش خواهد رسید. دقت داشته باشید که مشکل کمک فنرها باید به سرعت رفع شود، در غیر این صورت صدمات به بخش‌های دیگر ماشین لباسشویی نیز سرایت خواهد کرد.

 

علت صدای زیاد ماشین لباسشویی و ایراد در پمپ

در صورتی که پمپ ماشین لباسشویی صدمه دیده و یا طول عمر آن رو به پایان باشد، حین وارد کردن یا خارج ساختن آب، صدای بلندی از آن به گوش می‌رسد و شما باید این را یک نشانه هشدار خرابی پمپ در نظر بگیرید. البته در مواقعی که صدای وزوز از پمپ به گوش برسد، احتمال گیر کردن قطعه‌ای اضافه در آن وجود دارد. در این شرایط تکنسین پمپ را باز کردن و با تمیز کردن آن، مشکل برطرف خواهد شد.

 

شکستن سه شاخه نگه دارنده درام

در صورتی که سه شاخه نگه دارنده درام ماشین لباسشویی شکسته باشد، بدیهی است که حین کار لباسشویی، این قطعات لنگر می‌اندازند و متوجه صدا دادن خشک لباسشویی می‌شوید. به این ترتیب حتی ممکن است قطعات درام با دیگ برخورد داشته باشند و صدا ایجاد شود. شما می‌توانید ابتدا چلیک را باز کرده و سپس درام را بررسی کنید. در صورت شکستگی در این قطعه، باید تعویض آن توسط کارشناس انجام شود.

 

علت صدای زیاد ماشین لباسشویی و گرفتگی پولی موتور و پمپ

 

پولی قطعه‌ای است که به تسمه پمپ یا تسمه متحرک کمک می‌کند تا حرکت روان‌تری داشته باشند. حال اگر پولی‌ها دچار خاک گرفتگی زیاد شده و یا به هر دلیلی صدمه دیده باشند، حین چرخش دیگ ماشین لباسشویی صداهای عجیب و ناخوشایندی به گوش می‌رسد که حاکی از لزوم تعویض یا تمیزکاری پولی است.