سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش تعویض فیلتر جاروبرقی بوش

ر این مقاله قصد داریم که شما را با نحوه تعویض فیلتر جاروبرقی آشنا کنیم. به‌طورکلی، جاروبرقی دارای دو فیلتر است. فیلتر اولیه در داخل محفظه جاروبرقی و در پشت کیسه قرار می‌گیرد. همانطورکه می‌دانید، ورود گردوخاک به داخل موتور، آسیب‌های جدی را به آن وارد کرده و حتی ممکن است، منجر به سوختن آن نیز شود. به‌همین علت از این فیلتر برای جلوگیری از ورود گردوخاک به داخل موتور استفاده می‌شود. 

در کنار فیلتر داخلی، از یک فیلتر ایمنی نیز برای جذب بهتر ذرات‌ریز استفاده می‌شود. این فیلتر در پشت جاروبرقی قرار می‌گیرد و جنس آن معمولاً هپا است. اگر به‌موقع نسبت به تعویض فیلتر جاروبرقی خود اقدام کنید، به افزایش طول عمر دستگاه کمک شایانی کرده‌اید. هرچند که این فیلترها، قابل شستشو هستند، اما گذشت زمان و استفاده از جاروبرقی موجب می‌شود، سوراخ‌های آن به تدریخ بسته شوند. به همین علت نمی‌تواند، عمل جذب ذرات ریز را به درستی انجام دهد. بنابراین نیاز است فیلترهای جاروبرقی را هر چند وقت یکبار عوض کنید تا علاوه‌بر عملکرد بهتر دستگاه، موجب افزایش عمر مفید آن نیز شوید.

 

انواع فیلتر جاروبرقی

برای تعویض فیلتر جاروبرقی لازم است که یک فیلتر جدید خریداری کنید. این وسیله علیرغم کوچک و ساده بودن در ماندگاری دستگاه بسیار تأثیرگذار است. فیلتر داخلی دستگاه می‌تواند از نوع ستاره‌ای، کیسه‌ای و کارتریجی باشد. ساختار فشرده این فیلترها سبب می‌شود، حتی ذرات بسیار ریز گردوخاک را که از ساختار کیسه عبور می‌کنند به خود جذب کند.

فیلتر ثانویه‌ای نیز برای کمک به فیلتر داخلی در پشت دستگاه تعبیه شده است که عمل فیلتراسیون را به حداکثر میزان خود می‌رساند. این فیلترها معمولاً از جنس هپا هستند. ساختار این فیلتر از الیاف پلیمری به هم فشرده تهیه شده‌است. این ساختار در جذب ذرات بسیار ریز با اندازه ای حدود 0.30 میکرون، بسیار خوب عمل می‌کند.

 

زمان تعویض فیلتر جاروبرقی

زمان تعویض فیلتر جاروبرقی، بستگی به میزان استفاده شما از این دستگاه دارد. اگر از جاروبرقی خود زیاد استفاده می‌کنید مسلماً زمان تعویض فیلتر جاروبرقی نیز زودتر فرا خواهد رسید. در اکثر جاروبرقی‌ها نشانگری روی دستگاه تعبیه شده است که زمان پرشدن فیلتر و کیسه دستگاه را نشان می‌دهد. اما این نشانگر نمی‌تواند معیار دقیقی برای سنجش زمان تعویض فیلتر جاروبرقی باشد.

زمان مناسب برای تعویض فیلتر جاروبرقی معمولاً بین 6 ماه تا یکسال است اما بهترین راه برای فهمیدن زمان تعویض آن، بررسی چشمی فیلتر است. معمولاً پس از نفوذ خاک و ذرات‌ریز به داخل ساختار فیلترها، رنگ سفید آن به خاکستری متمایل می‌شود. به‌گونه‌ای که حتی پس از شستشو نیز، رنگ فیلتر تغییر نمی‌کند. اگر هر یک از فیلترهای جاروبرقی شما به این شکل در آمده‌است وقت تعویض آن فرا رسیده.

 

زمان تعویض میکروفیلترهای جاروبرقی

میکروفیلتر ها که معمولا هوا را قبل از ورود به موتور و فیلتر های هپا (فیلترهای نانو)، فیلتر می نماید پس از گذشت 3 ماه یا تغییر رنگ فیلتر نیاز به جایگزینی و تعویض دارند. معمولا فیلتر های هپا را پس از هزار ساعت کار با جاروبرقی باید تعویض نمود. البته بسته به میزان کارکرد دستگاه ، این میزان میتواند متغیر باشد.

به طور کلی اگر دستگاه جاروبرقی 24 ساعته مشغول به فعالیت باشد، فیلتر های دستگاه در زمان کوتاه تری نیاز به تعویض دارند. حال آنکه در صورت استفاده کم از دستگاه فیلتر ها عمر بیشتری دارند. معمولا در مصارف خانگی جاروبرقی های معمولی یا صنعتی، کیسه های کاغذی به عنوان فیلتر اصلی دستگاه بوده و هنگامی که پر سوند یا قدرت مکش دستگاه افت کند، نیازمند به تعویض هستند.

 

فیلتر هپا جاروبرقی بوش

در جاروبرقی‌های بوش از فیلتر هپا برای جذب کامل گردوغبار و کرک‌های فرش استفاده شده است. این 2 فیلتر هپا در دستگاه قدرت بالایی در جذب آشغال‌ها و ذرات گرد و خاک دارد. در واقع فیلتر، در مسیر عمل مکندگی موتور جاروبرقی قرار می‌گیرد تا از ورود گرد و خاک و آشغال به داخل موتور جلوگیری کند.

تمیز و سالم بودن هر 2 فیلتر جاروبرقی بوش، برای کارکرد صحیح دستگاه لازم می‌باشد. دقت کنید که حتماً باید هر 5 یا 6 ماه فیلترها را تعویض کنید. زیرا این کار بر کارکرد بهتر جاروبرقی و عمر بیشتر آن تأثیر خواهد گذاشت. پس تعویض به‌موقع و استفاده از جنس مرغوب، به افزایش عمر موتور جاروبرقی منجر خواهد شد. 

عمر مفید فیلترهای جاروبرقی بوش از 6 ماه تا 1 سال می‌باشد. البته این زمان کاملاً بستگی به شرایط استفاده متفاوت و دفعات کارکرد جاروبرقی دارد.

معمولاً توصیه می‌شود که فیلترها را تعویض و جایگزین کنید. اما اگر قصد شستشوی آن را دارید، اگر حرف W در کنار شماره رده فیلتر هپا جاروبرقی نوشته شده باشد، این نوع فیلتر قابل شستشو می‌باشد. در صورت غیرقابل شستشو بودن فیلتر می‌توانید با تکاندن و باد گرفتن فیلتر را تمیز کنید. به دلیل وجود گردوخاک در فیلتر، حتماً از ماسک صورت استفاده کنید. 

 

آموزش تعویض فیلتر جاروبرقی

مرحله اول : باز کردن محفظه جاروبرقی برای تعویض فیلتر جاروبرقی

در مرحله اول تعویض فیلتر جاروبرقی لوله آن را از جاروبرقی جدا کرده و بعد از ان درب محفظه ای که کیسه جاروبرقی در آن قرار دارد را با احتیاط باز میکنیم.

مرحله دوم : بررسی فیلتر جاروبرقی جهت تعویض

در مرحله دوم باید به کیسه جاروبرقی نگاهی بیندازیم. اگر در حال ترکیدن است، پس دیگر جایی برای گرد و خاک های بعدی ندارد و باید تعویض شود.

مرحله سوم : تعویض فیلتر جاروبرقی

در مرحله نهایی نوبت تعویض فیلتر جاروبرقی می باشد. فیلتر را به آرامی از قابی که در آن قرار دارد جدا نمایید. نحوه انجام این کار به مدل دستگاه شما بستگی دارد. بیشتر کیسه ها دارای یک محفظه مقوایی در بالای خود هستند که به یک دهانه کوچک و مدور متصل می شود. برخی دیگر ممکن است نیاز به فشردن دکمه ای داشته باشند. پیشنهاد میکنیم به صورت کامل جاروبرقی را بررسی نمایید و سپس اقدام به درآوردن کیسه ی آن نمایید.

 

نکات تعویض فیلتر جاروبرقی

یکی از نکاتی که شاید خیلی از کاربران به آن اصلا توجهی ندارند این است که جاروبرقی وسیله ای جهت جذب مایعات نیست و برای این کار اصلا طراحی نشده است. به هیچ عنوان در سطوج خیس و مرطوب نباید از جاروبرقی استفاده کنیم. البته بعضی از مدل های جاروبرقی با نام آب و خاک شناخته می شوند که میتوانید با این مدل جاروبرقی ها اقدام به جارو کشیدن در سطوح خیس نمایید.

رسیدن رطوبت و نم به کیسه جاروبرقی باعث بسته شدن منافذ فیلتر شده و خروج و مکش هوا نیز دچار اختلال می شود و به جاروبرقی آسیب های جبران ناپذیری وارد می شود. کاربران زیادی را مشاهده نموده ایم که بدون توجه به این مورد اقدام به کشیدن آب با جاروبرقی خود نموده اند و همین مورد باعث سوختن موتور جاروبرقی می شود.

 

اگر به تازگی فیلتر جاروبرقی خود را تعویض نموده اید و قصد دارید برای اولین بار از جاروبرقی خود استفاده نمایید، پیشنهاد میکنیم ابتدا جاروبرقی را با قدرت کمتر روشن نموده و سپس به میزان قدرت مد نظر خود برسانید. دلیل اینکه این است که اگر پاکت جاروبرقی شما خالی بود و چناچه دستگاه را با دور موتور بالا روشن نمایید، حجم زیادی از هوا با فشار وارد کیسه می شو و ممکن است باعث پارگی فیلتر جاروبرقی شود.

اهمیت تعویض فیلتر جاروبرقی

تعویض فیلتر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

  • بهبود کیفیت هوای محیط و ممانعت از باز نشر ذرات ریز گرد و غبار و مواد پودری به فضای پیرامون بر عهده فیلتر های دستگاه می باشد.
  • فیلتر ها نقش مهمی در افزایش کیفیت محصولات و حتی تامین سلامت افراد حاضر در محیط ایفا می نماید.
  • نشست ذرات ریز گرد و غبار بر روی محصولات، موجب کاهش کیفیت جاروبرقی می شود.
  • از سوی دیگر نفوذ ذرات ریز به داخل سیستم تنفسی افراد شاغل، می تواند زمینه ساز بیماری باشد.

خلاصه‌ای از تعویض فیلتر جاروبرقی

امروزه جاروبرقی به یکی از وسایل ضروری هر خانه ای بدل شده و نیاز به وجود چنین وسیله ای به طور قطع در هر جا و مکانی دیده می شود. در این میان ممکن است جاروبرقی شما با گذر زمان دچار خرابی یا ایراد شده و یا نیاز به تعویض فیلتر داشته باشد. آی.پی امداد با ارائه آموزش های کامل و ضروری خود در زمینه تعویض فیلتر جاروبرقی و زمان انجام این کار، شما را به طور کامل راهنمایی کرده تا در صدد تعویض فیلتر پرشده، در درون جاروبرقی خود بر آیید و این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.